آیات زیبای قرآن

آیات زیبای قرآن۲

مدتی برام سوال بود که چرا داخل خونه‌هامون و روی در و دیوار شهرهامون پر از آیه “وان یکاد” هست در حالی که در این آیه در مورد این صحبت میشه که کافران می‌گویند پیامبر دیوانه‌ست. آیا در قرآن آیات زیباتر از این نداریم؟!

خدای مهربون من گفت برو آیاتی رو پیدا کن که زیبا باشه و با خوندنش یک حس بی‌نظیر پیدا کنی و حالت خوب بشه و اونارو قاب کن و روی دیوار خونت بزن.

البته که کل آیات قرآن زیباست ولی به نظرم بعضی‌هاش وقتی می‌خونی حاااااالت خوب میشه و لذت می‌بری. خلاصه خیلی جستجو کردم و از دیگران هم سوال کردم که به نظرتون زیباترین آیه قرآن چیست؟ به نتایج خیلی جالب و قشنگی رسیدم و خدای من گفت بیا اینارو داخل سایتت بذار که اگر بقیه هم خواستند استفاده کنند.

آیه 186 سوره بقره

۞ وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ ۞
و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند، (بگو) من نزدیکم و دعاى دعاکننده را به هنگامى که مرا بخواند اجابت می‌کنم پس باید دعوت مرا بپذیرند و به من ایمان آورند باشد که رشد یابند.

این آیه تنها آیه قرآن هست که خداوند خیلی خیلی زیبا خودش رو برای ما معرفی می‌کنه و 7 بار از ضمیر من استفاده می‌کنه! پس مطمئناً آیه بسیار مهمی هست که خدا به پیامبر میگه که اگر بندگان من درباره من پرسیدند! اینقدر مردم درباره مسائل حاشیه‌ای و فرعی می‌پرسیدند و می‌پرسند که خدا اینجا خودش میگه، اگر درباره من پرسیدند! به ما میگه من به شما نزدیکم و دعای هرکسی رو که درخواست میکنه اجابت می‌کنم فقط باید اون فرد هم دعوت منو بپذیره و به من ایمان داشته باشه. قسمت آخر آیه بسیار زیبا گفته شده که من شما رو رشد میدم، یعنی در همه جنبه‌هایی که تقاضا می‌کنید، شمارو رشد میدم.

اگه به مباحث قرآنی علاقمندید حتما به صفحه دوره پله پله تا ملاقات خدا برید و مطالبش رو بخونید

آیه 12 سوره لقمان

۞ وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِکْمَةَ أَنِ اشْکُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْکُرْ فَإِنَّما يَشْکُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَميدٌ۞

و ما به لقمان حکمت عطا کردیم که خدا را شکر کن، و هر کس شکر حق گوید به نفع خود اوست و هر که ناسپاسی و کفران کند خدا  بی نیاز و ستوده صفات است.

در این آیه در مورد شکرگزاری و مقام حکمت لقمان میگه و اینکه اگر شکرگزار باشی این تو هستی که نفع می‌بری و از زندگیت لذت می‌بری و اگر ناسپاس باشی هم ضررش و احساس بدش برای خودت هست و خدا نیازی به شکرگزاری تو نداره چون خدا سیستمی رو قرار داده که تو اگر شکرگزار باشی، بهت نعمت‌های بیشتر میده.

آیه 7 سوره ابراهیم

۞ وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي‏ لَشَديدٌ ۞

و ( باز به خاطر آرید ) وقتی که خدا اعلام فرمود که شما بندگان اگر شکر نعمت به جای آرید بر نعمت شما می افزایم و اگر کفران کنید عذاب من بسیار سخت است.

این آیه یکی از کلیدی‌ترن و بزرگترین رازهای جهان هستی است که خداوند میگه اگر شکرگزار باشید شما را افزایش می‌دهم یعنی در همه جنبه‌هایی که دربارش شکرگزاری می‌کنید، شما رو ارتقا میدم و جالبه که خیلی از اساتید قانون جذب هم روی همین شکرگزاری تمرینات بسیار زیادی میدن و خودمون هم دیدیم که هرجا شکرگزاری کردیم، معجزات و نتایج طلایی وارد زندگیمون شدند.

آیه 3 سوره طلاق

۞ وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَکَّلْ عَلَي اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْراً ۞

و او را از جایی که گمان ندارد روزی می دهد و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را می کند خداوند فرمان خود را به انجام می رساند و خدا برای هر چیزی اندازه ای قرار داده است!

این آیه در ادامه فراز آخر آیه قبل می‌خواهد بفرماید کسی که تقوا داشته باشد، خداوند برای او راه نجاتی از مشکلات حیاتش فراهم می‌کند و به او رزقی می‌‌دهد که لایحتسب است یعنی از جایی که نمیدونی بهت رزق میده. بخش دیگه آیه خیلی دل آدم آروم میکنه که میگه هرکس به خدا توکل کنه براش کافیه و خدا امرش انجام میده و به هرچیز تواناست. این یعنی بنده من فقط منو ببین و فقط از من بخواه، من بهت همه چی میدم!

آیه 173 سوره آل عمران

۞ الَّذينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکيلُ ۞

همان کسانی که مردم به آنها گفتند که مردم برای (نبرد با) شما اجتماع کرده‌اند، از آنان بترسید، اما ( این خبر ) بر ایمان آنان افزود و گفتند: خدا ما را کافی است و او خوب وکیلی است.

به نظر من در این آیه خدا داره به ما میگه که همیشه مردمی از جنس خود مردم هستند که جلوی افراد با ایمان می‌ایستند و اونهارو می‌ترسونند و اونهارو از راهی که خدایی هست دور می‌کنند. اما افراد با ایمان نه تنها نمی‌ترسند بلکه به راهی که میرن مطمئن‌تر میشن و میگن خداوند برای ما کافیست و او بهترین برای توکل کردن و تکیه کردن هست.

آیه 268 سوره بقره

۞ الشَّيْطانُ يَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُکُمْ بِالْفَحْشاءِ وَ اللَّهُ يَعِدُکُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَ فَضْلاً وَ اللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ ۞

شیطان همواره وعده فقر به شما می دهد و شما را به زشتی ها وا می دارد، ولی خداوند همواره وعده مغفرت، ثروت و بخششی بیش از حد را به شما میدهد و خداوند گشایشگری داناست 

در این آیه بسیار زیبا خداوند خیلی قشنگ قانون رو به ما میگه که هرچی حرف و وعده درباره فقر هست شیطانیه و هرچه وعده فزونی هست خداییه. چقدر قشنگ خدا در این آیه در مورد فراوانی با ما صحبت می‌کنه! خدا میگه حواست به شیطون باشه که تو رو به فحشا (به معنی هرگونه رفتار و گفتار زشت و نه فقط مسائل جنسی) امر میکنه و فحشا هم باعث میشه، وعده فقر شیطون برات باورپذیر بشه، این درحالیه که خدا وعده مغفرت و بخشش میده و برات گشایش ایجاد میکنه.

آیه 11 سوره رعد

۞ لَهُ مُعَقِّباتٌ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّي يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ وَ ما لَهُمْ مِنْ دُونِهِ مِنْ والٍ ۞

برای انسان مراقب هایی ( از فرشتگان الهی غیر از رقیب و عتید که نگارندگان اعمال اویند ) از پیش رو و پشت سر اوست که همواره او را به دستور خدا حفظ می کنند. همانا خداوند بر هیچ گروهی آنچه را دارند ( از نعمت و رفاه یا بلا و سختی ) تغییر نمی دهد تا آنکه آنان آنچه را در خود دارند ( از ایمان و کفر یا طاعت و فسق ) تغییر دهند. و چون خداوند به گروهی بدی ( و عذابی ) را اراده نماید هرگز آن را برگشتی نباشد و برای آنان جز او یاور و سرپرستی نیست.

چقدر این آیه زیباست! آخه خدا با چه زبانی به ما بگه که من اینقدر شمارو دوست دارم که حتی براتون محافظ گذاشتم که از جلو و عقب شما را حفظ کنند! خدای من چه زیبا اینجا قانون جهان رو گفته که سرنوشت تو وقتی تغییر میکنه که خودت بخوای، اگر ثروت، سلامتی، روابط خوب میخوای باید خودت رو تغییر بدی و این خودت هستی که آیندت رو میسازی. ممنونم خداجونم که اینقدر منو راهنمایی میکنی.

آیه 32 اعراف

۞ قُلْ مَنْ حَرَّمَ زينَةَ اللَّهِ الَّتي‏ أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّيِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِيَ لِلَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا خالِصَةً يَوْمَ الْقِيامَةِ کَذلِکَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ ۞

بگو: چه کسی زینت‌های خدا را که برای بندگان خود آفریده حرام کرده و از صرف رزق حلال و پاکیزه منع کرده بگو این نعمتها در دنیا برای اهل ایمان است و خالص اینها در آخرت برای آنان خواهد بود. ما آیات خود را برای اهل دانش چنین مفصل و روشن بیان می‌کنیم.

خدا در این آیه به ما میگه بنده‌های من، هرچی در این دنیا هست من برای شما آفریده‌ام، رزق پاک میخوای، نعمت میخوای همه مال توست در آخرت هم خالصترش رو بهت میدم، فقط تو عبد من باش، به حرف من گوش بده، با من باش! چقدر تو خوبی خدا جونم که اینقدر مارو دوست داری!

آیه 14 سوره رعد

۞ لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ وَ الَّذينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ لا يَسْتَجيبُونَ لَهُمْ بِشَيْ‏ءٍ إِلاَّ کَباسِطِ کَفَّيْهِ إِلَي الْماءِ لِيَبْلُغَ فاهُ وَ ما هُوَ بِبالِغِهِ وَ ما دُعاءُ الْکافِرينَ إِلاَّ في‏ ضَلالٍ ۞

دعوت حق از آن اوست! و کسانی که غیر او را می‌خوانند، (هرگز) به دعوت آنها پاسخ نمی گویند! آنها همچون کسی هستند که دست‌های خود را به سوی آب می‌گشاید تا آب به دهانش برسد، و هرگز نخواهد رسید! و دعای کافران، جز در ضلال (و گمراهی) نیست!

این آیه در مورد شرکی هست که ما انسان‌ها داریم و به جای اینکه از خدای مهربون و عزیزمون تقاضا کنیم که کاری رو برای ما انجام بده میریم از بنده‌های خدا درخواست می‌کنیم در حالیکه اونها قدرتی ندارند و همه قدرت از خداست. فقط باید به خودش تکیه کنیم و فقط باید از خودش بخوایم. اینو خیلی در زندگی‌هامون دیدیم که هرجا فقط خود خدارو دیدیم کارمون خیلی سریع جلو رفته و دستان خدا به کمک ما اومدند.

آیه 160 انعام

۞ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزي‏ إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ۞

هر کس کار نیکی بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر کس کار بدی انجام دهد، جز بمانند آن، کیفر نخواهد دید و ستمی بر آنها نخواهد شد.

به به چقدر خدامون بخشنده و مهربونه. چقدر زیباست این آیه، که خدا میگه هر نیکی رو 10 برابر پاداش میده و هر بدی رو 1 برابر میکنه و هیچ ستمی به هیچکس نمیکنه.

آیه 31 فرقان

۞ وَ کَذلِکَ جَعَلْنا لِکُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا مِنَ الْمُجْرِمينَ وَ کَفي‏ بِرَبِّکَ هادِياً وَ نَصيراً ۞

این گونه برای هر پیامبری دشمنی از مجرمان قرار دادیم امّا همین بس که پروردگارت هادی و یاور باشد. 

هدایت‌های رب برای ما کافیه و خودش هر لحظه مارو هدایت و یاری میکنه. خدای مهربون در آیات مختلف گفته هدایت بر من واجبه. ما هم وقتی بدونیم یک نفری هست که از همه اسرار جهان آگاهه و مارو هدایت می‌کنه باید خیلی آرام بشیم و خیلی راحت در لحظه حال زندگی کنیم و فقط به یاری خدا امید داشته باشیم.

آیات ابتدایی سوره شمس

 وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ۞
سوگند به آفتاب و روشنی اش به هنگام، چاشت،
وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ۞
و سوگند به ماه چون از پی آن بر آید،
وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ۞
و سوگند به روز چون گیتی را روشن کند،
وَاللَّیْلِ إِذَا یَغْشَاهَا ۞
و سوگند به شب چون فرو پوشدش،
وَالسَّمَاء وَمَا بَنَاهَا ۞
و سوگند به آسمان و آن که آن را برآورده،
وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ۞
و سوگند به زمین و آن که آن را بگسترده،
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ۞
و سوگند به نفس و آن که نیکویش بیافریده
فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ۞
و به او شر و خیر او را الهام کرد

خداوند در سوره شمس هفت بار قسم میخوره، به خورشید و روشنیش، به ماه، به روز، به شب، به آسمان، به زمین و به نفس که به ما الهام میکنه و این فقط ما هستیم که اگر به الهامات عمل کنیم موفق میشیم و زندگی بهشتی برای خودمون در این دنیا و آخرت ایجاد می‌کنیم.

آیه 160 سوره آل عمران

۞ إِنْ يَنْصُرْکُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَکُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْکُمْ فَمَنْ ذَا الَّذي يَنْصُرُکُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَي اللَّهِ فَلْيَتَوَکَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ۞

اگر خدا شما را یاری کند ، هیچ کس بر شما غالب نخواهد شد و اگر دست از یاری شما بردارد ، چه کسی بعد از او شما را یاری خواهد کرد؟ و مؤمنان باید تنها بر خدا توکل کنند.

چقدر خدای عزیز و مهربون زیبا میگه که اگر به خدای مهربون توکل کنید خودش شمارو یاری میکنه و هیچکس بر شما نمیتونه غلبه کنه. چقدر ماها در روز از این می‌ترسیم و میگیم فلانی ما رو میتونه از بین ببره و یا فلانی مارو بدبخت کرد و یا فلان تصمیم دولت باعث شد من به خاک سیاه بشینم و هزاران دلیل دیگه!؟ درحالی که خدا به زیبایی به ما میگه که ای مومنان شما به من توکل کنید این من هستم که شما رو یاری میکنم و نه هیچکس دیگه.

آیه 7 سوره اسرا

۞ إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها فَإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَکُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ کَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا ما عَلَوْا تَتْبيراً ۞

اگر نیکی کنید، به خودتان نیکی می کنید و اگر بدی کنید باز هم به خود می کنید. و هنگامی که وعده دوم فرا رسد، آثار غم و اندوه در صورتهایتان ظاهر می شود و داخل مسجد می شوند همان گونه که بار اول وارد شدند و آنچه را زیر سلطه خود می گیرند، در هم می کوبند.

در ابتدای آیه همان اصل همیشگی قانون جهان هستی رو میگه که اگر خوبی و نیکی کنی، بهت خوبی برمی‌گرده و تو خوبی و نیکی رو جذب کردی و اگر بدی کردی مسلماً بدی بهت میرسه و بازهم خودت جذبش کردی. پس ما باید خیلی مراقب افکار و ذهنمون باشیم که کارهایی رو انجام بدیم و به مواردی توجه کنیم که می‌خوایم وارد زندگیمون بشه و نه چیزایی رو که نمی‌خوایم.

آیات زیبای قرآن بسیار زیاد هستند و هر آیه یک درس بزرگ و عالی به ما میده، من فقط چندتا از بهترین‌هاش رو که به نظرم زیبا اومد رو اینجا آوردم. چون خودم با دیدن این آیه‌ها خیلی حال می‌کنم و لذت می‌برم و احساسم عالی میشه و عشق می‌کنم با خدایی که دارم و بهش تکیه دارم.

علاوه بر این آیات زیبا، شما می‌تونید در مقاله امیدوارکننده‌ترین آیات قرآن، سایر آیه‌ها رو هم ببینید و از هر کدوم که حالتون خوب ‌شد و لذت ‌بردید، قابش کنید و به دیوار خونتون بزنید.

براتون آرزوی بهترین‌هارو دارم ❤

موفق باشید ✌️

سجاد محمدزاده

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط با این مقاله را نیز بررسی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

*

code

پیشنهاد ما به شما
×