امیدوار کننده‌ترین آیات قرآن

امیدوار کننده ترین آیات قرآن

من وقتی قرآن رو می‌خونم بعضی آیات خیلی منو امیدوار میکنه. از اینکه خدای من اینقدر مهربون و غفور هست لذت میبرم و حالم خوب میشه و عشق می‌‎‌کنم. به همین دلیل مثل مقاله‌ای که در مورد آیات زیبا در قرآن نوشتم، یک حسی به من گفت بیا این آیات امیدوار کننده و دلنشین رو در یک مقاله از سایت جمع آوری کنم و برای دوستان عزیز و مهریانم به اشتراک بذارم.

یکی از بزرگترین راه‌هایی که خود شیطون گفته برای گمراهی ما استفاده میکنه، یاس و ناامیدی هست چون اگر در اطراف خودمون دقت کنیم اکثر افرادی که ناموفق هستند و شکست‌های بسیار زیادی در زندگیشون دارند و افسرده شدند دلیل اصلیش ناامیدی اونها از زندگی و خدای مهریون هست و این همون چیزیه که شیطون میخواد!

آیه 114 سوره هود

همانطور که حضرت علی (ع) به نقل از پیامبر میگویند که امیدوار کننده‌ترین آیه قرآن، آیه 114 سوره هود هست که خدای مهربون خیلی زیبا گفته همانا خوبیها، بدیها رو از بین میبره و پاک میکنه. چقدر زیباست این آیه که هر چقدر از بخشنده بودن خدا بگم کم گفتم. آخه شما نگاه کنید خدا میگه حسنات، سیئات میبرد! دیگه چی می‌خوایم که امیدوارمون کنه! خودش گفته من قوانین هستی رو طوری قرار دادم که ای بنده من، تو ناامید نباشی عزیزم!

۞ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِکَ ذِکْري‏ لِلذَّاکِرينَ ۞

و در دو طرف روز و ساعات آغازین شب نماز را برپا دار، همانا خوبیها بدیها را از میان می برد. این ذکری است برای ذاکران.

آیه 160 سوره انعام

یکی دیگه از آیاتی که در مقاله زیباترین آیات قرآن هم به آن اشاره کردم آیه 160 سوره انعام هست که خدا میگه هر نیکی رو 10 برابر پاداش میده و هر بدی رو 1 برابر میکنه. این آیه هم خیلی امیدبخش هست که نشان از عظمت و بزرگی و غفور بودن خداست.

۞ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزي‏ إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ۞

هر کس کار نیکی بجا آورد، ده برابر آن پاداش دارد، و هر کس کار بدی انجام دهد، جز بمانند آن، کیفر نخواهد دید و ستمی بر آنها نخواهد شد.

اگر ریشه “قنط” به معنی امید داشتن رو در قرآن جستجو کنیم به 4 آیه (56 حجر، 36 روم، 53 زمر و 28 شوری) می‌رسیم. که من دو تا از این آیات که به نظرم خیلی قشنگ بودند رو در ادامه آوردم:

اگه به مباحث قرآنی علاقمندید حتما به صفحه دوره پله پله تا ملاقات خدا برید و مطالبش رو بخونید

آیه 53 سوره زمر

۞ قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلي‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ ۞

بگو ای بندگان من که اسراف بر نفس خود کردید، هرگز از رحمت (نامنتهای) خدا ناامید مباشید، البته خدا همه گناهان را (چون توبه کنید) خواهد بخشید، که او خدایی بسیار آمرزنده و مهربان است.

من واقعا از بعضی آیات خیلی لذت میبرم، به نظرم این یکی از بهترین و امیدوارکننده‌ترین آیات قرآن هست. داخل این آیه خدا اول مارو با کلمه “عبادی” صدا میزنه، یعنی ای بنده من، بعد در ادامه میگه هر اسرافی کردی یا هر ضرری به نفست زدی از رحمت من ناامید نشو. درسته تو هرکاری کردی به خودت آسیب زدی اما من همه گناهانت رو میبخشم. جالبه خدا اینقدر لطف داره که نمیگه ای بنده من تو گناه کردی بلکه میگه تو اسراف کردی.

در یک جایی می‌خوندم که شیطان با اومدن این آیه از خشم و عصبانیت، چنان صیحه و شیونی سرداده که به حالت غش در آمده و گفته با نزول این آیه من ناامید و بیچاره شدم و خداوند با این آیه کمر مرا شکست چرا که هر چه من در گمراهی و ضلالت انسان تلاش میکنم که اونها گناه کنند، خدا با این آیه به همه آنها وعده آمرزش و بخشش داده.

بله دقیقا خدا در این آیه از کلمه “جمیعا” استفاده کرده و بعدش صفت غفور و رحیم بودنش رو گفته، یعنی ای بنده من، همه‌ی همه‌ی گناهانت رو می‌بخشم تو فقط به سمت من بیا و توبه کن دیگه به بقیش فکر نکن. چون در آیه بعد هم به ما میگه ای بنده من قبل از اینکه عذاب بیاد به سمت من برگرد و توبه کن و تسلیم باش (وَ أَنيبُوا إِلي‏ رَبِّکُمْ وَ أَسْلِمُوا لَهُ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَکُمُ الْعَذابُ ثُمَّ لا تُنْصَرُونَ). قربونت برم خدا جون که اینقدری که تو بفکر ما هستی ما بفکر خودمون و اعمالمون نیستیم.

آیه 36 سوره روم

۞ وَ إِذا أَذَقْنَا النَّاسَ رَحْمَةً فَرِحُوا بِها وَ إِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْديهِمْ إِذا هُمْ يَقْنَطُونَ ۞

و هنگامی که رحمتی به مردم بچشانیم، از آن خوشحال می شوند و هر گاه رنج و مصیبتی بخاطر اعمالی که انجام داده اند به آنان رسد، ناگهان مأیوس می شوند!

این آیه یکی از آیاتی هست که ریشه “قنط” در آن ذکر شده است. آیه 36 سوره روم قانون جذب رو تایید میکنه و میگه که هر رنج و مصیبتی به شما میرسه بخاطر اعمالی هست که انجام داده‌اید یا از پیش فرستادید (بما قدمت ایدیهم). یعنی فرکانس‌ها و ارتعاشات ما هستند که تعیین می‌کنند چه اتفاقی وارد زندگیمون بشه و ما با کانون توجهمون به اونها رنگ واقعیت میدیم.

آیه 28 رعد

۞ الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ۞

آنها کسانی هستند که ایمان آورده اند ، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن ( و آرام ) است آگاه باشید ، تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد!

شاید این آیه رو چون زیاد شنیدیم حس کمتری بهش داریم و برامون عادی شده. اما توجه کنید که در این آیه دو بار از تطمئن القلوب استفاده شده، چون قلب جایگاه الهامات الهیست و وقتی ما قلبمون آرام و مطمئن باشه، الهامات الهی به قلب ما گفته میشه. خیلی زیباست که خدا راهکار آرام بودن قلب رو هم به ما گفته، دو بار هم گفته که با ذکر الله و یاد خداست که قلبمون آرام و مطمئن میشه. ذکر الله یعنی در هر چیزی که در اطرافمون می‌بینیم، وجود ذره الله رو در اون درک کنیم و شکرگزارش باشیم.

آیات 155 و 156 بقره

۞ وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ ۞

و حتما شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کاهشی از مال‌ها و جان‌ها و محصولات (درختان، یا ثمرات زندگی) آزمایش خواهیم نمود و شکیبایان را مژده ده.

۞ الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ ۞

همان کسانی که چون مصیبتی بر آنها وارد شود گویند: همانا ما از آن خداییم ( ملک حقیقی اوییم به ملاک آنکه خلق و حفظ و تدبیر امور و اعدام ما به دست اوست ) و همانا به سوی او باز خواهیم گشت.

در این آیه خدا خیال مارو راحت میکنه و میگه که من شما رو با ترس، گرسنگی و کاهش مال و جان و محصولات امتحان می‌کنم. اما شما نباید بی‌صبری کنید چون صابران هستند که پاداش دنیوی و اخروی می‌گیرند. جالبه خدا میگه به یک چیزی یا اندکی از اینها شمارو آزمایش می‌کنم، نه اینکه همه بدبختی‌هارو روی سرمون خراب کنه. علاوه بر این میگه آزمایشت می‌کنم تا به تضاد بخوری چون این به نفع تو هست اگر صبر کنی.

من خیلی دیدم که بعضی‌ها از این آیه سو استفاده می‌کنند و میگن مگه خدا نگفته مارو با اینها امتحان میکنه و همش در حال امتحانیم. بعد وقتی یکم زندگی اونارو بررسی میکنی و حرفاشون می‍‌شنوی، میبینی که اینقدری در روز به فکر بدبختی و بیچارگی هست و فرکانس بد می‌فرسته، که همش براش اتفاقات بد میفته و بعد میگه اینا امتحان الهی هست! من یک جمله همیشگی دارم و میگم که خدا بیکار نیست هر روز مارو امتحان کنه! علاوه بر این مگر در این آیه نگفته به چیزی از اینا اگر تورو امتحان کردم صبر کن و ناشکری نکن و بگو همه چیز از خداست و ما به خدا بازمی‌گردیم و نه اینکه همش غر بزنی و ناله کنی و از دنیا و جهان بد بگی و فرکانس بد به جهان بفرستی، بعد بگی اینا امتحان الهی هست!

آیه 30 سوره شوری

۞ وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَيْديکُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ کَثيرٍ ۞

هر مصیبتی به شما رسد بخاطر اعمالی است که انجام داده اید، و بسیاری را نیز عفو می کند.

این آیه به ما میگه هر مصیبتی و بلایی به شما میرسه بخاطر اعمالی هست که انجام دادید، بخاطر فرکانس‌هایی هست که فرستادید، بخاطر افکاری هست که همیشه در ذهنتان پرورش میدید. جالبتر از همه اینکه خدای مهربون به ما میگه: من خیلی از فرکانس‌ها و اعمال بد شمارو می‌بخشم و عفو می‌کنم. چقدر زیباست!

آیات 48 و 116 سوره نسا

۞ إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَکَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَري‏ إِثْماً عَظيماً (48)۞

۞ إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَکَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِکَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً بَعيداً (116)۞

خیلی جالبه که خدا در یک سوره دو بار این جمله رو تکرار کرده پس یعنی یک مورد مهمی هست. خدا در این دو آیه به ما میگه من هرکس را که بخواهد میامرزم و میبخشم اما خط قرمز من شرک هست. واقعا چقدر این شرک گناه بزرگی هست و خیلی باید مراقب خودمون باشیم که به هیچ فردی یا چیزی شرک نداشته باشیم. همه افراد دستان خداوند هستند که کارهای مارو انجام میدن و به ما روزی میدن.

آیه 110 سوره نسا

۞ وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحيماً ۞

و هر که عمل زشتی (گناهی) از او سرزند یا به خویشتن ستم کند سپس از خدا طلب آمرزش و عفو نماید خدا را بخشنده و مهربان خواهد یافت.

آیاتی که در مورد استغفار و آمرزش پروردگار هست خیلی آرامش بخش هست. این آیات به ما میگه، خدا هر گناهی رو که انجام دادی میبخشه. خدا خیلی زیبا به ما میگه بنده من، عزیز من، تو فقط بگو استغفرالله و دیگه گناهت رو ادامه نده، دیگه بقیش با من، خودم میدونم چطوری پاکش کنم و اثرش رو در زندگیت به کل خذف کنم. به به، چه عالی، چه قشنگ.

امیدوارم از این آیات زیبا لذت ببرید و هر لحظه از زندگیتون به خدای مهربون امیدوار باشید چون هرچی ناامیدی و احساس بده از شیطونه و هرچی امیدواری و حال خوبه از خداست. من در دوره عزت نفس خیلی در مورد ناامیدی صحبت کردم که می‌تونید این محصول تهیه کنید و از آموزش‌هاش لذت ببرید.

براتون آرزوی بهترین‌هارو دارم

موفق باشید

سجاد محمدزاده

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط با این مقاله را نیز بررسی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

*

code

پیشنهاد ما به شما
×