وبلاگ

12 دستورالعمل مهم علامه طباطبایی برای خودسازی

12 دستورالعمل مهم علامه طباطبایی برای خودسازی

از مهمترین مباحث اخلاق،  خودسازی می‌باشد که به بعد روحانی و معنوی انسان مربوط می شود؛ آدمی در جهت نیل به کمال لازم است به تزکیه نفس و خودسازی رو آورد. از شخصیت‌های برجسته دینی، می‌توان به علامه طباطبایی اشاره نمود که خودسازی و تهذیب نفس در زندگی این عالم گرانقدر از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. اکنون با مطالعه آثار و سیر در زندگی این شخصیت عرفانی، قصد داریم دستورالعمل‌هایی متناسب با خودسازی را استخراج نماییم تا با به کار بردن آن، نیل به کمال برای هر یک از ما فراهم گردد.

مقدمه:

درخواست‌ها درخصوص دستورالعمل‌ها و برنامه‌هایی به‌منظور خودسازی در اسلام از سابقه‌ای بلندمدت برخوردار بوده است و در روایات بسیار زیادی نقل شده است که جویندگان سعادت و کمال، همواره از پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) تقاضای برنامه‌ای به همین منظور را داشته‌اند.
علاوه بر ائمه و معصومین، در دهه‌های گذشته، درخواست معرفی برنامه‌های خودسازی از علمای اسلام نیز دارای سابقه‌ای بلند مدت بوده است که این درخواست‌ها نیز به بهترین نحو، توسط این عالمان گرانقدر پاسخ داده شده است.
علامه طباطبایی یکی از علمای بزرگ اسلام می‌باشند که برای خودسازی و تهذیب نفس ارزش والایی قائل بوده و در زندگی این شخصیت بزرگ، دروس بزرگی به جهت خودسازی دیده می‌شود. هرچند دستورالعمل مستقیمی از این عالم گرانقدر درخصوص خودسازی موجود نیست، اما با بررسی آثار، رفتار و خاطرات شاگردان ایشان، موارد مورد نیاز برای خودسازی را استخراج کرده و آن را برای استفاده، در ادامه مطرح می‌نماییم.

خودسازی:

در تعریف علمای اخلاق و عارفان بالله، خودسازی عبارت است از شناخت نفس، به طوری که انسان در این شناخت، بتواند خود را از حیوانیت و صفات و ملکات آن رهانیده و به عالم نور و انسانیت داخل کند. پس به طورکلی شامل دو مرحله می‌شود:
اول: دفع رذایل و صفات زشت اخلاقی که از آن تعبیر به تخلیه می‌شود.

دوم: آراسته شدن به صفات نیک اخلاقی و فضایل پسندیده انسانی که از آن به عنوان تحلیه یاد می‌شود.(1)

فواید خودسازی:

لازمه بسیاری از کارهایی که ما در زندگی دنیا و آخرت خود به آن نیاز داریم، خودسازی می‌باشد. زمانی که ما بتوانیم روحمان را قوی نماییم، قادر به انجام کارهای بسیار بزرگی خواهیم بود که فواید بسیار بزرگی را برای زندگی ما در پی خواهد داشت. فوایدی که عبارتند از:

  1. تقویت قوای روحی:
    خودسازی با روح و نفس انسان رابطه مستقیمی دارد و در واقع می‌توانیم هدف خودسازی را به معنای متعالی ساختن روح در نظر بگیریم. پس این اولین و مهم‌ترین فایده خودسازی می‌باشد. همانطور که می‌دانید، تمامی ارزش‌های اخلاقی را می‌توانیم متناسب با قدرت و پاکی روح بدانیم. به همین دلیل، داشتن روحی متعالی، سبب مقاومت انسان در برابر مشکلات شده و اینگونه فرد به سمت جلو حرکت می‌کند. پس با متعالی‌سازی روح و تقویت نفس، شما قادر به انجام کارهای بزرگی خواهید بود.
  2. رسیدن به اهداف:
    از شاخصه‌های اصلی خودسازی، هدف‌گذاری صحیح است. رسیدن به اهداف نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، سخت‌کوشی و زحمت زیاد است، در نتیجه جسم و روح ضعیف قادر به تحمل این سختی‌ها نبوده و هیچگاه زحمت برنامه‎‌ریزی و عمل به این اهداف را به خود نخواهد داد. انسان‌های خودساخته به خوبی ارزش زمان را می‌دانند و برای رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند. پس این دومین فایده از فواید بیشمار خودسازی است که می‌توان آن را به “رسیدن به اهداف” نسبت داد.
  3. شکوفا شدن استعدادها:
    همه‌ی انسان‌ها دارای استعدادهایی هستند که شکوفا شدن این استعدادها، نیازمند شناخت خود و موضوع مهم خودسازی می‌باشد. یکی از مهم‌ترین استعدادهای هر انسان و هدف خلقت او، شناخت خداوند است، ولی این شناخت چه زمانی مقدور است؟ این موضوع زمانی محقق می‌شود، که هر شخص ابتدا خودش را بشناسد و سپس بوسیله خودسازی، به مرحله‌ای از فهم دست یابد که قادر به شناخت بهتر خداوند نیز باشد. پس برای شناخت استعدادهای خود که مهم‌ترین آن، شناخت خداوند می‌باشد، باید خودسازی را در برنامه‌های زندگی خود بگنجانید.
  4. رسیدن به مقام واقعی انسانیت:
    صفاتی همچون زیبایی و رشد فیزیکی در گیاهان موجود است و صفاتی همچون قدرت بدنی، تولید مثل و غیره نیز در حیوانات وجود دارد که نمی‌تواند خاص انسان باشد. پس همواره یک سوال بسیار مهم وجود دارد و آن این است که چه چیزی انسان را از دیگر موجودات متمایز می‌نماید؟ انسان‌ها همواره دارای کمالاتی همچون تفکر و عقل بوده و این دو ابزار، قابلیت رسیدن به خداوند را برای ما فراهم کرده است و همین ابزار سبب می‌شود انسان بتواند انسانیت را معنا نموده و از محدوده گیاهان و حیوانات و دیگر جانداران بالاتر برود. این انسانیت در گرو داشتن روحی پاک می‌باشد و این روح نیاز به خودسازی دارد. پس برای دستیابی به مقام واقعی انسان باید خودسازی را جزء اصلی زندگی خود قرار دهیم.
  5. از بین رفتن رذائل اخلاقی:
    بسیاری از رذائل اخلاقی که در انسان‌ها مشاهده می‌شود، ناشی از عدم خودسازی می‌باشد. انسان‌های خودساخته هرگز خود را به مسائل پست و کم‌ارزش آلوده نکرده چرا که دارای روحی قوی می‌باشند و عزت نفس بالای این افراد، سبب پیشگیری از آلودگی‌های ایشان می‌شود. هر شخص با خودسازی می‌تواند جلوی بسیاری از رذائل اخلاقی را گرفته و از آن‌ها نیز دوری نماید. 
  6. توانایی مبارزه با لذت‌های زودگذر:
    یکی از موانعی که همواره جلوی پیشرفت‌های دنیوی و اخروی ما را می‌گیرد، مشغول شدن به لذت‌های زودگذر است. لذت‌های زودگذری که وقت و توان انسان را گرفته و سبب از دست رفتن تمرکز انسان‌ها می‌شود. از مهم‌ترین دلایل مبتلا شدن به این لذت‌های زودگذر، عدم توجه به خود و ضعیف بودن نفس و روح است. پس اگر یک شخص بتواند با یک برنامه منظم خودسازی را دنبال نماید، این لذت‌های کوچک و زودگذر برای او بی‌اهمیت شده و به شکل خودکار، آن‌ها را از زندگی خود حذف می‌نماید. پس دیگر فایده مهم خودسازی را می‌توان توانایی و قدرت مبارزه با لذت‌های زودگذر دنیوی دانست.
  7. کسب توانایی کمک‌رسانی به دیگران:
    افرادی قادر به مربی و استاد شدن هستند که در مسیر مورد نیاز شاگردان قدم برداشته باشند و آن مسیر را طی نموده باشند. در زمینه اصلاح دیگران و یا کمک به دیگران نیز این موضوع صادق بوده و زمانی که شخصی به اصلاح خود نپرداخته باشد، نمی‌تواند در اصلاح دیگران نیز کمک نماید. همواره افراد خودساخته به شکل بهتری به دیگران کمک می‌نمایند.
  8. تعالی و رشد جامعه:
    از آنجایی که تعالی یک جامعه در گرو تعالی افراد آن جامعه می‌باشد، زمانی که اکثریت یک جامعه، شامل شخصیت‌های خودساخته باشد، بدون شک، رشد و تعالی جامعه در بالاترین حد خود خواهد بود. زمانی که اکثر افراد جامعه دارای خصوصیاتی همچون مسئولیت‌پذیری، دوری از پلیدی و غیره باشند، از چنین جامعه‌ای جز رشد و تعالی چیزی انتظار نمی‌رود. پس رشد و تعالی جامعه را می‌توان از دیگر فواید خودسازی دانست.

ضرورت خودسازی از دیدگاه علامه طباطبایی:

مرحوم علامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان، درباره ضرورت خودسازی می فرماید:
“ما کاری مهم‌تر از خودسازی نداریم. بزرگ ترین (و سخت‌ترین) ریاضت‌ها، همین دین‌داری است. در روایتی از حضرت امیرالمومنین(ع) هست که می‌فرمایند: «الشریعه ریاضة النفس» یعنی: «آیین اسلام و احکام آن، ریاضت و ورزیدگی نفس می‌آورد.» ما بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کاری که در عالم داریم و هیچ‌کاری از اطوار و شئون زندگی ما مهم‌تر از آن نیست، این است که «خودمان را درست بسازیم.» تخم سعادت، مراقبت است. مراقبت یعنی کشیک نفس کشیدن، یعنی حریم دل را پاسبانی کردن، یعنی سر را از تصرفات شیطانی حفظ کردن، پاسبان حرم دل بودن. این تخم سعادت را باید در مزرعه دل کاشت و بعد با اعمال صالحه و آداب و دستورات قرآنی، این نهال سعادت را پروراند.”(2)

12 دستورالعمل علامه طباطبایی برای خودسازی:

1. یاد خدا:

در میان همه علما و همچنین در دیدگاه علامه طباطبایی، از یاد خدا به عنوان یکی از راهکارهای مهم و اساسی خودسازی و موفقیت یاد شده است. روزی شخصی از فضلای معاصر که از شاگردان علامه طباطبایی نیز بود، عازم حج بود و به منظور سلام و خداحافظی خدمت علامه طباطبایی می‌رسد و از ایشان درخواست می‌کند تا نصیحتی به ایشان کنند تا در زندگی ایشان مفید واقع شده و توشه راهشان باشد، علامه طباطبایی از آیه شریفه زیر یاد می‌کنند:

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ

“پس به یاد من باشید تا به یاد شما باشم”

به یاد خدا باش تا خدا نیز به یاد شما باشد و اگر خداوند به یاد انسان باشد، انسان از جهل رهایی می‌یابد و اگر در کاری مانده است، خداوند اجازه نمی‌دهد عاجز شود و اگر در مشکل اخلاقی گیر کرد، خدایی که دارای اسماء حسنی است و متصف به صفات عالیه، قطعا به یاد انسان خواهد بود.(3)

2. مراقبه:

شخص جوانی در نامه‌ای به علامه طباطبایی درخواست می‌کند تا راهکاری برای او پیشنهاد دهند تا بتواند بر نفس خویش مسلط شود. علامه طباطبایی در پاسخ این جوان، چندین عمل را پیشنهاد می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها مراقبه می‌باشد.
پیشنهاد ایشان درخصوص مراقبه به این شکل است که هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، با جدیت قصد کنید که در انجام هر کاری، رضای خدا را لحاظ کنید. با اینکار، هر زمان که بخواهید به عملی مشغول شوید، نفع یا ضرر آن عمل را برای آخرت نیز درنظر گرفته و اگر نفع اخروی به همراه نداشته باشد، از آن عمل صرف نظر خواهید کرد.(4)

3. محاسبه:

یکی دیگر از اعمالی که برای خودسازی بسیار مفید و موثر است و علامه طباطبایی در پاسخ نامه شخص جوان آن را بیان نمودند، موضوع محاسبه می‌باشد. علامه طباطبایی در خصوص محاسبه می‌گویند که پس از پایان روز و در زمان خواب، چهار الی پنج دقیقه در خصوص کارهایی که انجام داده‌اید فکر کنید و این کارها را یکی پس از دیگری از نظر بگذرانید. در هر یک از این کارها که مطابق رضایت خداوند انجام شده بود شکر کنید و برای هر یک که مخالف رضایت خداوند است استغفار کنید و دقت داشته باشید که هر روز باید به انجام این دستورالعمل بپردازید.
مراقبه و محاسبه و روش‌های بیان شده در عین حال که بسیار سخت است و تحمل آن برای نفس بسیار دشوار است، ولی این دستورالعمل‌ها کلید نجات و رستگاری می‌باشد.(4)

4. میانه‌روی در خواب و خوراک:

در پاسخ به به نامه شخص جوان، علامه طباطبایی یکی دیگر از راهکارهای خودسازی و غلبه بر نفس را میانه‌روی در خواب و خوراک می‌دانند. همانطور که می‌دانید، خوردن و خوابیدن از نیازهای بدن انسان بوده و بدون آن، ادامه حیات ممکن نمی‌باشد. اما زیاده‌روی در این موارد، برای سلامت انسان بسیار مضر است و در آموزه‌های دینی ما نیز بسیار از آن نهی شده است.(4)
برای مثال، در قرآن کریم دارم:

وَكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا

“و (از نعمتهای الهی) بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید”

پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز در این خصوص می‌فرمایند:

“به ملکوت راه نیابد کسی که شکمش را پر کند”

امام صادق(ع) نیز در این خصوص می‌فرمایند:

“زیادی خواب دین و دنیای آدمی را بر باد می دهد. پیامبر گرامی ما کلام مادر سلیمان پیامبر را نقل می فرماید که خطاب به فرزندش سلیمان گفت: از خواب زیاد پرهیز کن، چرا که خواب زیاد سبب فقر آدمی در روز قیامت می شود.”

5. قرائت سوره‌های مسبحات:

دستورالعمل دیگری که علامه طباطبایی خطاب به شخص جوان بیان کرده‌اند این است که در پایان شب و پیش از خواب، به قرائت سوره‌های مسبحات بپردازد. سوره‌های مسبحات شامل 5 سوره یعنی حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن می‌باشد و اگر قادر به قرائت تمام این سوره‌ها نبودید، از قرائت سوره حشر غافل نشوید و هر شب به خواندن این سوره بپردازید.
دلیل اینکه از این سوره‌ها با عنوان “مسبحات” یاد می‌شود، این است که همگی این سوره‌ها با تسبیح خداوند متعال آغاز شده و در ابتدای همگی آن‌ها، “سبح” یا “یسبح” به کار رفته است.(4)

6. میانه‌روی در صحبت و معاشرت:

همانطور که می‌دانید، در آموزه‌های دینی ما، پرگویی و رفت و آمد با افراد پرتعداد و متنوع نهی شده است. این موضوع، یکی دیگر از موارد خودسازی بوده است که علامه طباطبایی آن را در پاسخ نامه شخص جوان بیان کرده‌اند.
البته باید به یاد داشت که کناره‌گیری کامل از مردم سبب دشمنی آن‌ها شده و معاشرت بسیار زیاد هم سبب گرفتار شدن به همنشینان بد می‌شود. پس همواره تلاش نمایید تا راه میانه را برگزینید.
معاشرت با دیگران را به افراط و تفریط نکشانیم. معاشرت و مراوده زیاد، فرصت و فضای خودسازی را محدود کرده و حساسیت‌ها و حسادت‌ها و دخالت‌های دیگران در زندگی را افزایش داده و همین‌ها سد بزرگی در بستر خودسازی خواهد شد.(4)

7. فرصت را غنیمت دانستن:

از دیگر مواردی که علامه طباطبایی در پاسخ به نامه شخص جوان و به عنوان راهی برای خودسازی متذکر شده‌اند، می‌توان به اغتنام فرصت اشاره کرد. 
برای انجام یک کار و کسب توفیق در آن کار، شروط بسیار زیادی باید محقق شود تا بتوانید به هدف نهایی خود دست یابید. زمانی که این فرصت‌ها و شروط فراهم شد، سریع اقدام کنید و فرصت را از دست ندهید، چرا که فراهم شدن دوباره شرایط و زمینه، سبب از دست رفتن زمان می‌شود.
پس بدانید عمر بالاتر و ارزشمندتر از طلاست. در هزینه کردن آن بخیل باشید و مدیریت زمان را فراموش نکنید. مدیریت زمان موجب مدیریت ذهنی و زبان و زندگی خواهد شد.(4)

8. پرهیز از بدگویی:

بدگویی دل را سیاه می‌کند، اما یکی از روش‌های بسیار موثر و رفتارهای مشهور علامه طباطبایی، گذر از به رخ کشیدن عیب دیگران بود. از خصوصیات بارز مرحوم علامه طباطبایی همین بود که هیچ‌گاه از کسی بدگویی نمی‌کردند(جز بدگویی دربار و رژیم طاغوت).(5)

9. ایجاد اعتماد به نفس:

از دیگر موضوعات مهمی که در گفتار و کردار علامه طباطبایی قابل مشاهده است، اهمیت اعتماد به نفس و ایجاد آن در شخص می‌باشد.
علامه طباطبایی، همواره برای آنکه ذهن شاگردان خود را به تحرک و پویایی وادارد و به آن‌ها اعتماد به نفس ببخشد، در جلسات خود می‌فرمود:

“به من استاد نگویید، ما یک عده‌ای هستیم که اینجا جمع شده‌ایم و می‌خواهیم حقایق اسلام را بررسی کنیم و با هم کار می‌کنیم؛ من از آقایان خیلی استفاده می‌کنم!”

ایشان هرگز تحمیل عقیده و تحکم فکر در برخورد با شاگردان نداشت و در مسائل مطروحه، نظر خود را می‌گفت و بعد خطاب به حاضرین می‌فرمود “این موضوعی است که به ذهن ما رسیده است، خودتان بررسی کنید تا ببینید تا چه اندازه صحت دارد و مورد قبول است. از مسائلی که امکان داشت مطرح کردن آن‌ها تفرقه ایجاد کند و یا احیانا انحراف فکری را پدید آورد، اجتناب می‌کرد و تنها با خواص، برخی مباحث حساس را در میان می‌گذاشت.(6)

10. پرورش تواضع و فروتنی:

از دیگر عوامل خودسازی که در زندگی علامه طباطبایی نیز به روشنی قابل مشاهده می‌باشد، تواضع و فروتنی است.
علامه تهرانی از شاگردان علامه طباطبایی بودند و در کتاب مهرتابان، درخصوص تواضع بیان می‌کنند:
“در چندین سال قبل در مشهد مقدس که وارد شده بودم، برای دیدنشان به منزل ایشان رفتم، دیدم در اتاق روی تشکی نشسته‌اند (به علت کسالت قلب طبیب دستور داده بود روی زمین سخت ننشینند)، ایشان از روی تشک برخاستند و مرا به نشستن روی آن تعارف کردند؛ من از نشستن خودداری کردم؛ من و ایشان مدتی هر دو ایستاده بودیم تا بالاخره فرمودند:
بنشینید، تا من جمله‌ای را عرض کنم!

من ادب کرده و اطاعت کرده نشستم، و ایشان نیز روی زمین نشستند، و بعد فرمودند:

جمله ای را که می خواستم عرض کنم، اینست که: آنجا نرم‌تر است!”(7)

11. کار و تلاش:

یکی دیگر از عوامل مهم خودسازی در زندگی علامه طباطبایی، کار و تلاش بسیار زیاد است. به گفته فرزند علامه طباطبایی، ایشان همواره به کار و تلاش و تحقیق توصیه کرده و خودشان نیز در تمام طول سال، تنها روز عاشورا را تعطیل می‌کردند و در دیگر ایام، 14 الی 16 ساعت را به تحصیل، تحقیق و تعلیم مشغول می‌شدند و هرگز احساس خستگی نمی‌کردند. بزرگترین نصیحتش این بود که حق را به مردم بشناسانید، آن هم بطور استدلال و حق کسی را ضایع نکنید.(8)

12. چله نشینی:

یکی از موارد مطرح شده در پاسخ نامه شخص جوان توسط علامه طباطبایی، تکرار موارد یاد شده در بالا، به مدت 40 روز بوده است. 

عدد چهل و چهل روز در میان اهل معنی دارای ویژگی است. پیامبر ما در چهل سالگی به رسالت مبعوث شد. میقات موسی(ع)چهل روز بود و هر کس چهل حدیث حفظ کند خداوند او را در روز قیامت فقیه محشور فرماید. هر کس چهل روز اعمالش را برای خداوند خالص کند حق تعالی چشمه های حکمت بر زبانش جاری کند و غیره. در میان اهل باطن و ریاضت شرعی، چله‌نشینی مرسوم بوده است.(4)

مراجع و منابع

1. خودسازی از نگاه امام خمینی و جمعی از عرفا
2. کتاب نامه‌های عرفانی
3. وبسایت راسخون
4. وبسایت حوزه – نامه شخص جوان به علامه طباطبایی
5. کتاب – آن مرد آسمانی
6. خبرگزاری رسمی حوزه – همراه با صاحب المیزان
7. کتاب – مهرتابان
8. مجله جوانان امروز – شماره 821 – مصاحبه با فرزند علامه طباطبایی

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط با این مقاله را نیز بررسی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

*

code

پیشنهاد ما به شما
×