آسان بودن قرآن

آسان بودن قرآن

من همیشه سوالات بسیار زیادی در فهم آیات قرآن کریم داشتم که مطمئنم خیلی از افراد هم این سوالات رو در ذهنشون دارند مثل:

1- چرا قرآن به عربی نازل شده؟

2- چرا در قرآن این همه داستان پیامبران گفته شده؟

3- آیا فهم قرآن سخته و حتما نیازمند تفسیر هست؟

4- آیا نباید معنی آیات و کلمات قرآن آنقدر ساده می‌بود که همه افراد متوجه می‌شدند؟

5- چرا در قرآن در مورد خیلی از مسائل توضیح نداده و ما نیاز هست که به دیگران مراجعه کنیم؟

و صدها سوال دیگر که ذهن من و شمارو درگیر داره.

به همین دلیل من اومدم در قرآن جستجو کردم که ببینم، خدا در مورد خود قرآن چی گفته و متوجه شدم که چقدر زیبا قرآن خودش رو معرفی کرده و گفته که من آسان هستم.

در کدام آیات ساده بودن قرآن ذکر شده است؟

وقتی در آیه 97 سوره مریم دیدم که نوشته ما قرآن را آسان ساختیم:

۞ فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقِينَ وَتُنذِرَ بِهِ قَوْمًا لُّدًّا ۞

ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺍﻳﻦ [ ﻗﺮﺁﻥ ] ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﻮ ﺁﺳﺎﻥ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﮋﺩﻩ ﺩﻫﻲ ﻭ ﻣﺮﺩم ﺳﺘﻴﺰﻩ ﺟﻮ ﺭﺍ ﺑﺘﺮﺳﺎﻧﻲ

یعنی دقیقا بعد از شنیدن این آیه خداوند به من الهام کرد که برو ریشه یسّر رو در قرآن جستجو کن، ببین آیا جای دیگه‌ای از قرآن هم گفته که آسان هست یا نه که به نتایج جالبی رسیدم. هم در آیه 58 سوره دخان و هم در سوره قمر این عبارت “یسرنا” تکرار شده شده است.

۞ فَإِنَّمَا يَسَّرْنَاهُ بِلِسَانِكَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ ۞

ﭘﺲ ﺟﺰ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻣﺎ این [قرآن] ﺭﺍ ﺑﺎ ﺯﺑﺎﻥ ﺗﻮ [ ﻛﻪ ﺯﺑﺎﻧﻲ ﻓﺼﻴﺢ ﻭ ﮔﻮﻳﺎﺳﺖ ] ﺁﺳﺎﻥ ﺳﺎﺧﺘﻴﻢ ﺗﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺘﺬﻛّﺮ ﻭ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭ ﺷﻮﻧﺪ.

جالبتر از همه در سوره قمر هست که خداوند داستان پیامبران (نوح، عاد، ثمود و لوط) و قوم آن‌ها را بصورت خلاصه می‌گوید و 4 بار در آن از عبارت بطور یقین قرآن برای پند گرفتن آسان است، استفاده کرده! در این سوره ابتدا خدا به پیامبر میگه قبل از تو هم این مردم به دلایل مختلف پیامبران و معجزات آن‌ها را انکار می‌کردند و این در حالی هست که قرآن برای پند گرفتن آسان است.

۞ وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِن مُّدَّكِرٍ ۞

ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﭘﻨﺪ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺁﺳﺎﻥ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﭘﺲ ﺁﻳﺎ ﭘﻨﺪ ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﻫﺴﺖ؟

زیبایی این جملات وقتی هست که خدا به ما میگه که یقینا و مطمئنا قرآن برای پند گرفتن و ذکر و یادآوری بسیار آسان هست و بعد سوال میکنه که آیا پند گیرنده‌ای نیست!!؟؟ آیا از سرنوشت پیامبران و اقوام آن‌ها درس نمی‌گیرید و تجربه کسب نمی‌کنید؟!! آیا شما هم می‌خواهید سرنوشت آن‌ها را داشته باشید!!؟؟

آیات قرآن چند قسم هستند؟

به نظرم یکی از آیات بسیار زیبا و عالی قرآن که جواب خیلی از سوالات قرآنی ما را می‌دهد آیه 7 سوره آل عمران هست که می‌گوید:

۞ هُوَ الَّذي أَنْزَلَ عَلَيْکَ الْکِتابَ مِنْهُ آياتٌ مُحْکَماتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتابِ وَ أُخَرُ مُتَشابِهاتٌ فَأَمَّا الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ زَيْغٌ فَيَتَّبِعُونَ ما تَشابَهَ مِنْهُ ابْتِغاءَ الْفِتْنَةِ وَ ابْتِغاءَ تَأْويلِهِ وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ کُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّکَّرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ ۞

او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد، که قسمتی از آن، آیات «محکم» [ صریح و روشن ] است که اساس این کتاب می باشد  و قسمتی از آن، «متشابه» است اما آنها که در قلوبشان انحراف است، به دنبال متشابهاتند، تا فتنه انگیزی کنند (و مردم را گمراه سازند) و تفسیر (نادرستی) برای آن می طلبند در حالی که تفسیر آنها را، جز خدا نمی داند، و راسخان در علم می گویند: «ما به همه آن ایمان آوردیم همه از طرف پروردگارِ ماست.» و جز صاحبان خرد، متذکر نمی‌شوند.

در این آیه گفته می‌شود که قرآن دارای دو نمونه آیه هست، آیات محکم و متشابه. بسیار زیباست که خداوند در همین آیه به ما میگه سراغ آیات متشابه نروید چون تفسیر این آیات رو من خودم می‌دونم و افرادی رو که به دنبال تفسیر آیات متشابه هستند را فتنه انگیز میخونه و میگه این افراد به دنبال تفرقه هستند. در مورد افرادی که به آیات محکم استناد می‌کنند و ایمان دارند میگه اینها راسخون در علم و صاحبان خرد هستند که متذکر می‌شوند.

براساس این آیه ما باید آیات محکمات را یاد بگیریم و بهش عمل کنیم. حالا ممکن است برایتان سوال شود که آیات محکم چه آیاتی هستند؟ آیاتی هستند که تعداد بارهای زیادی در قرآن تکرار و یادآوری شده‌اند و با توجه به آیاتی که خداوند گفته، قرآن برای پند گرفتن آسان هست، پس فهم قرآن و آیات محکم آن بسیار آسان هست و هر فردی با خواندن خود قرآن و ریشه یابی کلمات می‌تواند قرآن را درک کند و اصل را از فرع تشخیص دهد.

همانطور که همیشه می‌گویند عمل به واجبات و دوری از محرمات اصله که باعث تعالی انسان می‌شه و دانستن و عمل به مستحبات فرعه. آیات محکم قرآن بسیار قابل فهم و ساده بیان شده و فقط کافیست به آن‌ها ایمان داشته باشیم و در حد توانمان در زندگی بهشون عمل کنیم.

رفیق مهربونم برات آرزوی زندگی بهشتی در دنیا و آخرت رو دارم ❤ ????.

موفق باشی ✌️????.

سجاد محمدزاده

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط با این مقاله را نیز بررسی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

*

code

پیشنهاد ما به شما
×